субота, 15. јун 2013.

КРАЉУ ПЕТРУ КАРАЂОРЂЕВИЋУ




169.

КРАЉУ ПЕТРУ КАРАЂОРЂЕВИЋУ


Драги мој Перо,

Од неког времена српски листови често саопштавају и такве вијести из којих би се дало закључити да двије независне српске земље и два српска владалачка дома нијесу у слози. То је прихваћено и од страних непријатељских нам листова и са провидном намјером појачано. На тај се начин у српском народу почело све више стварати увјерење да нешто постоји или је нарочито створено, што се испријечило на путу пред заједницом двију српских држава и њихових представника.

Тежак бол, мој драги Перо, због тога осјећа моја душа. Немило ме дира то, што се све више пише и говори о раздору између вас и нас и неспоразуму и некаквој хладноћи између тебе и мене. Могу да замислим колику тугу због тога осјећа наше племе, а колико тек сви они који у нас упиру своје погледе. Мени је тешко на души и жао кад се може (про)мислити камоли још по тол... српским и страним органима (ја)вности писати да двије српске државе и њихови поглавари нијесу једнодушни и најбоље расположени једни спрам других, управо данас кад су највише позвани да напрегну снагу да ... штетило (стално)... добило за чим... тежи. Жао ми је и зато што знам и свјестан сам тога да уколико се мене тиче „никаква основа и разлога немају учестали гласови о неспоразуму. Жао је и свима мојим Црногорцима који су као у овему и у томе са мном једна душа и једно срце.

Бол, изазван у мојој души тим писањем и гласовима, појачан је и помишљу да би српски народ убрзо могао стећи увјерење да има бар нечега у истини ... би тек веома штетно; то би тек могло бацити у бригу родољубе нашега народа који би могли клонути у својим надама, ако позвани не би похитали да му разбију стечено увјерење као да има нешто, што мути заједницу између двије српске земље и повјерење између њихових владалаца. Само у тој заједници и у томе повјерењу Српство може да види залогу љепше будућности. Ако је ико, ја и ти, драги мој Перо, први смо позвани да нашем народу дадемо од своје стране видан несумњив доказ да та заједница, као залога уздања народнога, не само није ништа... од своје интензивности, но да је... најтрајнија у времену (кад је на пријестолу Србије унук тополског хероја, а на пријестолу Црне Горе праунук Данила, осниваоца црногорске слободе и св. Петра Цетињског, Карађорђева сатрудника. Убијеђен сам да су осјећања твоје српске душе због истих узрока равна мојим... и друкчије осјећати унук... бесмртнога који по ријечима мога славнога предшаственика „диже народ, крсти земљу, а варварске ланце сруши, из мртвијех Срба дозва — дуну живот српској души“.

Кад су нам осјећаји за опште српско добро исти и жеље за остварење народних идеала једнака, лако ће то бити, драги мој Перо, наћи погодан начин да се што прије нешто предузме и учини да би се у коријену сатро и најмањи повод за вјеровање да међу српским државама и њиховим владалачким домовима нема слоге, љубави и повјерења. Дужни смо ја и ти први то да учинимо и то заједнички, јер смо први за то позвани. Видан доказ који бисмо дали свијету ишчупао би из душе Срба црне слутње које су се у њу увријежиле усљед честих и понављаних гласова о некаквој неслози и чак о некаквом конспираторском раду једне братске стране против друге, тако да је поменуте гласове сад већ и немогуће потпуно демантовати само ријечима и изјавама.

Од моје стране нема никаквих сметња нити зле воље, већ једино љубави за спорразум и сложан рад у корист општега добра српскога, у чему ме потпомаже цијела Црна Гора, која је увијек била готова да заједно са мном за ту узвишену цијељ принесе и највеће жртве. С твоје стране такође нема никаквих сметња, јер и ти си прожет истим осјећањима и задахнут љубављу према Српству, а потпомогнут у дјелима општега добра од твога доброга народа, те сам увјерен да ћеш се обрадовати овој мојој мисли и изабрати такав пут, којима бисмо обојица како могли доћи до њенога остварења. У рукама непозваних или равнодушних који можда не би могли правилно да појме сав жар исказаних ти осјећања за опште добро, изгледало би ово моје писмо као плод какве бојазни или плашње од напада на мене, који су потекли из неразумијевања, злијепености и највећим дијелом из младалачких глава. Али теби је, мој драги Перо, познато да није тако; теби је познато да сам, што 'но вели народни пјевач, често пута од младости своје „постојао на страшноме мјесту“ само ради добра народнога. И зато, ја те молим, да прихватиш мисао, исказану у овоме писму, једино ради Српства, јер што се мене тиче, све једно ми је да ли ћу за опште српско добро пострадати на Косову или од бомбе у каквој улици, пошто за мене страшније и убитачније бомбе, но што је та да се Српство почело све више увјеравати — на чем објеручке раде и наши непријатељи — да ја и ти, твоји и моји, твоја и моја земља нијесу заједно у раду на општем српском добру теби ништа неће сметати да са своје стране о противноме дадеш један доказ и примјер, у чему ћу и ја учествовати, те ћемо тиме обрадовати цио народ српски. Србија и Црна Гора, цјелокупно Српство, па и сама Русија, заштитница наша, зову нас да час прије то урадимо. Огрјешићемо се пред Богом и нашим народним светињама и сјенима (толиких) мученика српске народне мисли, ако се... старамо да, пошто смо обојица... ри, не оставимо своје земље и свој ... у неизвјесности. Ни од какве жртве не треба да презамо, нити да се склањамо испред каквих сметња, ма се исте, иако смо обојица уставни владаоци, састојале и у жртвовању влада за ту цијељ и у савлађивању разних других препона, које би нам могле ставити на пут уставне обавезе. Кад су у питању општи српски интереси такве би жртве биле оправдане и од родољубивих наших поданика одобрене, а од Српства благословене. Могао сам ти као носиоца овога писма послати којега од мојих војвода и великодостојника, али то не чиним, јер сам мишљења да је за овакву свету српску ствар најпогоднији посредник између мене и тебе високопреосвећени митрополит Митрофан Бан, родољуб и стари борац за слободу нашега народа, чија улога у овоме родољубивоме послу треба да буде огледало улоге св. Саве и његових посљедоватеља у сличним пословима.





 **************************************



179.


КРАЉУ ПЕТРУ

5/18. фебруара 1913.


С највећом благодарношћу примам братску потпору коју ми Ваше Величанство ставља на расположење према савјету своје Врховне команде.

Увјерен да ћу заједничком снагом ускорити пад Скадра — што је у овим околностима од особите важности — ја драговољно остављам на потпуну увиђавност Вашој главној Команди да она предузме све мјере за освојење Скадра нашом заједничком војском.

Али усљед оскудице у муницији, а у очекивању извршења тога плана, веома би ми потребито било да ми упутите час прије ратни материјал који сте ми већ 3. фебруара одобрили, тако како бих могао одржати заузете положаје од евентуалних непријатељских напада.



Никола




  ************************************************




180.

КРАЉУ ПЕТРУ

Цетиње, 2/15. марта 1914.


Ваше Величанство, драги брате и зете мој,

Послије толиких патња и мука нашега народа Бог је милостиви досудио да га видимо данас ослобођена испод турскога јарма, срећно увеличана и у братској љубави загрљена. Нека је за то и сад и вазда Свевишњем слава и хвала.

Наш је народ у овоме прошлом рату био као вазда храбар и издржљив и свјестан задаће, коју је славно извршио. Слава нашем добром народу српском, који је са одушевљењем и смјелошћу устао и кренуо путевима које смо му Ваше Величанство и ја означили.

А да се томе народу, пуну врлина, унеколико одужимо, мислим, драги ми брате, да бисмо то најбоље извршили када бисмо ставили тврд темељ једном споразумном раду. Ми смо обојица већ људи у годинама, те нам дужност налаже да наш народ и наше насљеднике оставимо након нас на једној тврдој подлози за њихов живот, за њихово благостање, за њихову безбједност и за очување насљедства које им остављамо, како би тим начином лакше могли приступиги остварењу националних завјета. Што скорији наш споразум у томе правцу био би користан објема странама.

Пријека је потреба сагласити се на темељу независности и једноправности наших држава и династија у обиљежењу дужности према заједничком задатку у војничком, дипломатском и финансијском пољу.

Уредимо ли све ово, драги ми брате, за нашега живота, колико ће нам олакшати души и уморним животима на раду око добра и среће нашега народа!

Јест, оставићемо тако нашим синовима једно душом сједињено и снажно Српство, богато плодним равницама, испреплетено ријекама, украшено шумама, богато рудама, а купано сињим морем, нашим слободним српским морем.  

По том пространом Српству, најљепшем крају свијета, шириће се на стотине хиљада једрих српских момака да све то очувају и радом и културом пољепшају и обогате.

Не само наш народ из Србије и Црне Горе споразуму ће се томе обрадовати, него и она још неослобођена браћа српска, па и цијело Југословенство и у нади једне опште заједнице, душу ће ми кријепити.

Наша вјековна покровитељица Русија свој ће матерински благослов дати нашем споразуму. Ми ћемо јој оснажени моћи још боље доказати нашу захвалност, нашу вјерност и љубав за све оно што је за нас током вјекова учинила, док нас је најзад видјела ослобођене и способне да можемо сопственим животом живјети и бити јој до потребе најзахвалнији, најлојалнији и највјернији савезници.

Ако је Ваше Величанство овога мишљења, било би потребно да се што прије састану по један или два државника Ваша и моја и да на темељу горереченоме израде план за јединство рада наших држава.

Вазда прожет идејом општега српскога добра, приступих овоме кораку у времену, што сматрам погодном, убијеђен да ћу наићи на свесрдан одзив у родољубивој души Вашега Величанства и Ваших мудрих државника.


НИКОЛА
 
 

 

Нема коментара:

Постави коментар