петак, 14. јун 2013.

ВЕЛИКОМ ВОЈВОДИ АЛБЕРТУ


129.

ЊЕГОВОМ ЦАРСКОМ И КРАЉЕВСКОМ ВИСОЧАНСТВУ ВЕЛИКОМ ВОЈВОДИ АЛБЕРТУ

Цетиње, 10/22. марта 1882.

 

Височанство,

Био сам веома много ганут поводом Ваше бриге коју је Ваше Височанство изразило наспрам мене, тражећи господину Темелу информације односно посљедице тобожњег атентата, који је, према изношењу новина, био уперен против мене.

Ја сам се онда налазио међу мојим официрима у Подгорици и замолио сам барона Темела да буде тумач мојих осјећања благодарности које осјећам наспрам Вашег царског Височанства. Али пошто сам скоро дошао на Цетиње, то сматрам за дужност да Вам лично изразим моју благодарност.

Сензационална вијест једног атентата против моје личности била је, изгледа, протурена у циљу да потврди вијести, просуте од стране извјесне дневне штампе, односно поколебања мојег ауторитета у Црној Гори, а усљед непопуларносги у мојој земљи, усљед тога што сам прихватио једну искрену и лојалну политику наспрам Аустро-Угарске царевине и краљевине.

Будите увјерени, Височанство, да сам ја јак у мојој кући и потпуно сам убијеђен, продужавајући мој рад на линији коју сам себи одредио, да се одужујем очинској благонаклоности његовог Величанства цара, Франца Јосифа, наспрам мене и, радећи тако, ја вршим своју дужност доброг господара моје државе. Народ црногорски ово разумије и одобрава моју политику.

Ја сам увјерен у то да ћу моћи да идем стопама којима сам кренуо и ја молим Ваше царско Виеочанство да изволи у то увјерити суверена Аустро-Угарске Монархије.

Уосталом, успјех мојег мирољубивог и строгог неутралног држања припада, увелико, његовом царском и краљевском Величанству. Племенито повјерење које његово Величанство има у мене и његово старање да се изађе из ове наше тешке ситуације даје ми храбрости и, у исто вријеме, увјерење да ће се дати сатисфакција мојим Црвогорцима, који су веома осјетљиви у погледу њихове части.

И ова склоност његовог Величанства за мене је гаранција и једна сигурна залога за убудуће тако да могу индиректно да погледам на сва опадања, на сва сумњичена и публичну дреку. Ја се надам да ће ова вика бити праведно оцијењена од стране аустро-угарске владе која неће да прихвати, ма шта се буде десило, једну политику неповјерења и да ће ми пружити, као што је то и раније радила, њену подршку.

И баш за то што вјерујем, потпуно у то повјерење ја нијесам придао велику важност односно одлуке царске и краљевске владе да се забрани у Бечу продаја извјесне количине фишека, куповина утврђена отрагу двије године. Ја сам мишљења да је ова забрана донесена на основу унутрашњих прилика тако да би аустро-угарска влада спријечила погрешне интрепретације штампе и ја разумијем оправданост тих предузетих корака. Ја поштујем скрупуле мојег комшије и трудим се да их моји поданици разумију, иако морам признати да су они били озлојеђени предузетим кораком од стране бечког кабинета, јер су у њему видијели један знак неповјерења.

Ја сам Словен, Височанство. Јаке везе народности и скорашњи догађаји мене везују за побуњене поданике његовог царског краљевског и апостолског Величанства и ја имам уплива на ове сиромашне и залутале овце и баш зато, што сам Словен и што желим, много желим срећу мојој браћи у Херцеговини. Ја желим што скорије њихово умирење, убијеђен да ће, с временом, један миран живот, под очинским скиптром његовог царског и краљевског Величанства, пружити њима један бољи национални развитак.

Ништа, Височанство, не може нагло, да се изврши и сама цивилизација, иако је она једно доброчинство, захтијева да се народи на њу навикну да би је могли цијенити и разумјети. Приврженост старим навикама, старим традицијама морају се узимати у обзир.

И ја се надам, да ће његово царско Величанство, пошто кривци буду кажњени, излити своју милост наспрам ових несрећних залуталих људи.

И пошто мир и рад буду уопостављени Босанци и Херцеговци ће прихвати благодети цивилизације. Ја вјерујем, Височаноство, да ће цивилизација у Босни и Херцеговини привезати народ за Вашу моћну царевину у којој ће наћи правду и слободу.

Извините ме, Височанство, што сам узео слободу да будем овако опширан, али ово су питања која ми леже на срцу и, завршавајући, молим Ваше Височанство да изволи изразити његовом Величанству цару и краљу моје најискреније жеље за славу и напредак његове велике државе

 

Никола
 
 
 

Нема коментара:

Постави коментар